خواص سياه دانه

۱۴ آذر ۱۴۰۲
۱۰:۲۰:۲۵
سارا
نظرات (0)

نحوه استفاده از سياه دانه

با توجه به اينكه از خاصيت خاصي سياه دانه براي درمان بيماري‌هاي مختلف استفاده مي‌شود، نحوه مصرف آن متفاوت است. براي درمان مشكلات گوارشي، روزانه چند قطره روغن سياه دانه را به يك ليوان آب گرم اضافه كرده و ميل كنيد يا يك استكان سياه دانه را با يك ليتر آب جوشانده و همراه با عسل يك هفته ناشتا مصرف كنيد.

مصرف براي تسكين درد مفاصل

براي تسكين درد مفاصل، يك قاشق غذاخوري سياه دانه آسياب‌شده را با نصف فنجان روغن زيتون تركيب كرده و مخلوط را روي نواحي دردناك بماليد. با مصرف مداوم سياه دانه يا روغن آن، سيستم ايمني بدن قوي‌تر مي‌شود. مي‌توانيد پودر سياه دانه را به عنوان ادويه در خورشت، ماست يا سالاد اضافه كنيد. اگر از خستگي مداوم رنج مي‌بريد، صبح‌ها چند قطره روغن سياه دانه، عسل و چند پر نعناع به چاي اضافه كرده و مصرف نماييد. اين تركيب در مدت ۱۰ روز انرژي از دست‌رفته را جبران مي‌كند.

براي بيماران شيمي‌درماني

روغن سياه دانه بهترين داروي گياهي براي بيماران شيمي‌درماني است كه از نارسايي و اختلال كليوي رنج مي‌برند. مصرف اين روغن از دفع پروتئين از ادرار جلوگيري مي‌كند و كراتين موجود در خون را مهار مي‌كند.

براي جوش‌هاي زيرپوستي

تخم سياه دانه و روغن كنجد بهترين ماسك براي درمان جوش‌هاي زيرپوستي و جوش‌هاي چركي است. حتماً به ميزان مصرف روغن توجه كنيد، زيرا زياده‌روي مي‌تواند منافذ پوستي را ببندد. اگر سياه دانه را به‌شكل نيم‌كوب ميل كنيد، خواص آن بيشتر مي‌شود.

جويدن سياه دانه صبح ناشتا

جويدن سياه دانه صبح ناشتا باعث خروج مواد شيميايي و سموم از كبد مي‌شود. اين عملكرد كبد را تنظيم كرده و نفخ شكم و گاز معده را كاهش مي‌دهد. جويدن سياه دانه صبح ناشتا علاوه بر اينكه يكي از روش‌هاي عالي براي تقويت سيستم ايمني بدن است، بدن را در برابر بيماري‌هاي مختلف محافظت مي‌كند.

مقدار مصرف در روز
مقدار مصرف سياه دانه در روز تا ۲ گرم به‌صورت خام است. اگر سياه دانه را به‌شكل نيم‌كوب ميل كنيد، خواص آن بيشتر مي‌شود.

استفاده با پنير

براي استفاده از خواص سياه دانه همراه با پنير، سياه دانه خام را روي پنير بپاشيد. مصرف سياه دانه بوداده‌شده يا پودر سياه دانه با پنير توصيه نمي‌شود.

تهيه معجون سياه دانه و عسل

معجون سياه دانه و عسل يكي از درمان‌هاي معجزه‌آساي گياهي است كه براي درمان بيماري‌هاي مختلف توصيه مي‌شود. براي تهيه معجون، سياه دانه را به صورت نيم‌كوب درآورده و با نسبت ۱ به ۳ با عسل تركيب كرده و مصرف كنيد.

بهترين زمان مصرف

بهترين زمان براي مصرف سياه دانه و عسل صبح‌ها و به‌صورت ناشتا است. روزي يك قاشق چاي‌خوري يا يك قاشق مرباخوري از تركيب سياه دانه با عسل كافي است تا از خواص سياه دانه بهره‌مند شويد.

مقدار مجاز مصرف

مقدار مجاز مصرف سياه دانه در روز اگر به شكل روغن باشد، ۱ تا ۲ قاشق چاي‌خوري است. اگر سياه دانه به شكل كپسول باشد، روزي ۲ عدد كپسول مقدار مجاز مصرف آن در روز است (هر كپسول ۱۰۰۰ ميلي‌گرم سياه دانه دارد).

منبع


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

تغذيه مناسب براي درمان كيست تخمدان

۱ آذر ۱۴۰۲
۰۲:۰۷:۵۲
سارا
نظرات (0)

تغذيه مناسب يكي از عوامل اساسي در درمان كيست تخمدان در زنان است و مي ‌تواند بهبود آن را تسريع دهد. رژيم غذايي به عنوان يك عامل مهم در ايجاد كيست تخمدان در زنان شناخته مي ‌شود. برخي از غذاها مي ‌توانند به كاهش يا پيشگيري از رشد كيست‌ هاي تخمدان كمك كنند، در حالي كه برخي از مواد غذايي ممكن است رشد و گسترش آن ‌ها را افزايش دهند.

چاقي و افزايش وزن در سندرم تخمدان پلي ‌كيستي
چاقي و افزايش وزن، به ويژه چاقي مركزي در نوجوانان و بزرگسالان و افزايش وزن پس از نوجواني، نشانگر افزايش احتمال پرمويي مردانه و عوارض قاعدگي در كيست تخمدان مي ‌باشد. به طور كلي، 40 تا 60 درصد از زنان مبتلا به كيست تخمدان، تغذيه ناپسندي دارند و با چاقي يا افزايش وزن مواجه هستند. حتي زنان لاغري كه به كيست تخمدان مبتلا هستند، چاقي شكمي را در مقايسه با زنان سالم با هم وزن بيشتر دارند.

كاهش وزن و درمان كيست تخمدان
اغلب مطالعات نشان داده‌اند كه كاهش وزن متوسط (5-10%) تأثير مثبتي بر بهبود و تنظيم خطرات بيماري‌ هاي قلبي-عروقي، ديابت، و عوامل هورموني تناسلي و در نتيجه كيست تخمدان دارد. اما حفظ وزن كاهش يافته هم از اهميت بالايي برخوردار است. لازم است دانست كه حتي با وجود كاهش وزن 5 تا 10 درصد، فرد ممكن است هنوز چاق باقي بماند، اما اين كاهش وزن به درمان بسيار كمك‌كننده خواهد بود. مصرف مواد غذايي حاوي سبوس، حبوبات، ميوه و سبزي در درمان كيست تخمدان مؤثر است.

غذاهاي غيرمناسب براي كيست تخمدان

برخي از رژيم‌ هاي غذايي ممكن است احتمال كيست تخمدان را افزايش دهند و علائم را تشديد كنند. برخي از غذاها ممكن است ضررزا براي كيست تخمدان باشند و با وجود اطلاعات بيشتري براي تأييد اين ارتباط لازم است. اولين گام براي تغيير عادات غذايي، شناختن غذاهاي مضر براي كيست تخمدان و آگاهي از غذاهاي جايگزين و سالم است.

مواد غذايي حاوي چربي ترانس: از مواد غذايي فرآوري شده و سرخ شده مانند سيب‌زميني سرخ‌كرده، مارگارين و گوشت قرمز خودداري كنيد.

مواد غذايي داراي گلوتن: گندم و جو كه در مواد غذايي مانند ماكاراني، نان، رشته و شيريني وجود دارند، از رژيم روزانه حذف شوند تا در درمان كيست تخمدان موثر باشد.

مواد غذايي داراي فودمپ: برخي از كربوهيدرات‌ هاي گلوتن دار مواد غذايي، كه در غلات، حبوبات، سبزيجات، ميوه و سبزي ‌ها وجود دارند، بايد از رژيم غذايي حذف شوند تا در درمان كيست تخمدان مفيد باشد.

مواد غذايي محرك و التهاب‌زا: مصرف الكل، كافئين، كربوهيدرات ‌هاي تصفيه ‌شده مثل دسرهاي شيرين، كلوچه، مواد غذايي شيرين و با مقدار زياد مواد قندي نظير نوشابه و آبميوه‌ هاي صنعتي، مواد غذايي محرك هستند و از خوردن آن‌ ها بايد پرهيز كرد.

تغذيه مناسب در درمان كيست تخمدان
پس از شناختن غذاهاي مضر براي كيست تخمدان، حالا زمان آن است كه با جايگزين‌ها و غذاهاي سالم آشنا شويم. غذاي مناسب براي كيست تخمدان به تنظيم سطح هورمون‌ ها و كاهش علائم بيماري كمك مي‌ كند.

كربوهيدرات
رژيم مناسب براي درمان كيست تخمدان و پيشگيري از آن، رژيم ديابتي و محدود از قندهاي ساده است. در اين رژيم، قندهاي ساده مانند آب نبات، شكلات، مربا، عسل، نوشابه، بستني، شكر، قند و ميان‌وعده ‌هاي چرب و شيرين نظير چيپس و پفك، بيسكوييت شكردار، كيك و شيريني محدود مي ‌شود. غذاهايي با كربوهيدرات ‌هاي پيچيده نظير نان سنگك و ديگر غلات كامل و سبوس‌ دار، حبوبات، ميوه و سبزي، آجيل و مغزها در اين رژيم تأكيد دارند. اين رژيم از دو جهت به درمان كيست تخمدان كمك مي‌ كند:

۱. كنترل قند خون

۲. كاهش وزن

چربي

تحقيقات جديد نشان مي ‌دهد كه نقش چربي ‌ها و روغن‌ هاي مصرفي در تنظيمات هورموني بدن بسيار مهم است. محققان معتقدند نسبت مصرف امگا6 به امگا3 بر اساس نقش اين چربي‌ ها در توليد و ترشح هورمون‌ هاي مردانه و زنانه تعيين مي ‌شود. به دليل وجود روغن ‌هاي امگا6 در بسياري از غذاها، افزايش مصرف روغن‌هاي امگا3 توصيه مي ‌شود. مصرف مكمل امگا3 (3 كپسول در هفته)، همچنين مصرف ماهي و غذاهاي دريايي حداقل 2 بار در هفته، مغزها، سويا، روغن بذر كتان و كانولا، مي ‌تواند در تنظيم اين نسبت و در پيشگيري و درمان بيماري ‌هاي هورموني مانند كيست تخمدان موثر باشد.

مكمل ‌ها

استفاده از مكمل ويتامين D و كلسيم مي‌ تواند مقاومت به انسولين را كاهش داده و در نتيجه به كنترل قند خون كمك كند. اين عوامل نقش مهمي در پيشگيري و درمان كيست تخمدان دارند. بايد توجه داشت كه بهترين مكمل‌ هاي كلسيم، جذب مشابه جذب كلسيم شير را دارند. بنابراين، مصرف شير و لبنيات بهترين منبع تأمين كلسيم است و بهترين راه براي تأمين ويتامين D نيز قرار گرفتن در معرض نور خورشيد براي 10 تا 15 دقيقه صبح و عصر است.

پروتئين

رژيم حاوي كربوهيدرات و قند پايين، كه در آن غذاهاي پروتئيني مانند مرغ، ماهي، آجيل و سويا افزايش يافته باشد، نيز مي ‌تواند براي درمان كيست تخمدان مناسب باشد. در اين رژيم، به مصرف روغن ‌هاي كانولا و كلزا توجه شده و روغن ‌هاي جامد و غذاهاي چرب ممنوع است.

فعاليت بدني

فعاليت بدني نقش مهمي در كنترل قند خون، تنظيم چربي خون و كاهش وزن دارد كه همگي از عوامل مهم در درمان كيست تخمدان هستند. فعاليت بدني مناسب مي‌تواند به صورت پياده‌ روي 1 ساعت در روز يا ورزش ‌هايي مانند شنا، دوچرخه ‌سواري و هر فعاليتي كه بدن را به صورت هماهنگ به تحرك وا مي ‌دارد، بهبود بخشد. بايد به ياد داشت كه اهميتي ندارد ورزش و رژيم غذايي وزن شما را حتما به وزن ايده ‌آل برساند، بلكه كاهش 5 تا 10% وزن مي ‌تواند به هدف درماني كاهش وزن ختم شود.

نتيجه‌گيري

بيماري كيست تخمدان يك بيماري شايع در بين دختران و زنان جوان است و تغذيه مناسب نيز در كنار مصرف داروهاي تجويز شده توسط پزشك بسيار مهم است. كنترل اين بيماري با مصرف مكمل‌ هاي غذايي و امگا3، پروتئين، چربي، كربوهيدرات و كاهش وزن امكان ‌پذير است.

منبع


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

[ ۱ ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به رژيم و لاغري است.