رژيم مناسب شيردهي

۲۶ مهر ۱۴۰۲
۰۸:۲۲:۴۱
سارا
نظرات (0)

رژيم لاغري در دوران شيردهي يكي از چالش ‌هاي مهم در زمينه تغذيه است. در اين مرحله، بانوان بايد به خصوص به سلامتي خود و برنامه غذايي خود توجه داشته باشند. بسياري از زنان در اين دوره وزن اضافي به خود مي‌ گيرند و اين اضافه وزن ممكن است سال ‌ها به همراه آن‌ ها بماند. اگر با يك مادر كه به اضافه وزن رنج مي ‌دهد بنشينيد، او معمولاً اضافه وزن خود را به دوران بارداري و شيردهي نسبت مي‌دهد. رژيم غذايي و برنامه غذايي شخصي تأثير مستقيمي بر كيفيت شير دارد. بنابراين، اگر مي ‌خواهيد در دوران شيردهي بدون تأثير منفي بر كيفيت شير، لاغر شويد و به اندام سالمي دست يابيد، در ادامه با ما باشيد تا بهترين رژيم لاغري در دوران شيردهي را مورد بررسي قرار دهيم.

چرا رژيم لاغري در دوران شيردهي مهم است؟
بسياري از زنان به اندام و وزن خود در دوران بارداري و شيردهي توجه نمي ‌كنند. اين اتفاق اغلب به دليل اعتقاد به اين موضوع اتفاق مي ‌افتد كه در اين دوره بايد بيشتر غذا مصرف كنند تا به نوزاد خود تغذيه كافي ارائه دهند. به همين دليل، پس از اتمام دوره بارداري، اضافه وزن به آن‌ها باقي مي‌ ماند و چربي‌هاي انباشته‌شده به راحتي از بين نمي‌ روند. كاهش چربي‌ ها و كنترل وزن پس از دوره شيردهي تلاش و تعهد زيادي مي‌ طلبد. پس چرا اجازه دهيد تا زماني كه ممكن است اين مشكل را ناديده بگيريد؟ داشتن يك رژيم لاغري در دوران شيردهي مي‌تواند به شما كمك كند تا بدون تأثير منفي بر كيفيت شير، به سلامتي و اندامي مناسب دست يابيد. اين رژيم مي‌تواند از پيامد هاي بعد از دوره شيردهي و بيماري‌هايي كه به دليل اضافه وزن تهديد ‌آميز هستند، شما را حفاظت كند.

بهترين رژيم لاغري در دوران شيردهي چيست؟
توجه به رژيم لاغري در دوران شيردهي بيشتر از هر دوره ديگري اهميت دارد. در اين مرحله، شما نه تنها براي خودتان مسئوليت نداريد بلكه يك نوزاد ديگر هم داريد كه به تغذيه از شما نياز دارد.

با توجه به تأثير مستقيم تغذيه مادر بر كيفيت شير، نحوه رژيم غذايي و انتخاب آن بسيار حياتي است. در دوران شيردهي به علت تغذيه نوزاد از مادر، اشتها و ميل به خوردن در مادر افزايش مي‌يابد و اين ممكن است به چاقي افراز بيفتد. از طرف ديگر، نادرستي يا گرسنگي مادر ممكن است به كيفيت شير آسيب بزند. ما به دنبال راه‌ حلي براي مديريت وزن و تغذيه مناسب مادران هستيم.

از اهميت محافظت از تغذيه نوزاد در دوران بارداري آگاهي داشته باشيد. بنابراين، اگر قصد رژيم لاغري در دوران شيردهي را داريد، بايد بدانيد كه مادراني كه از رژيم‌ هاي خاصي استفاده مي‌كنند، مي‌توانند ۱۰ روز پس از زايمان رژيم شيردهي را شروع كنند و از ماه هفتم هم مي ‌توانند رژيم نوزاد و كودك را ادامه دهند.

همانطور كه گفته شد، رژيم لاغري در دوران شيردهي با معمولي ‌ها متفاوت است، زيرا سلامت مادر و نوزاد بايد حفظ شود. حداكثر كاهش وزن تا ۲ كيلوگرم مناسب است؛ بنابراين، رژيم‌هاي سختگيرانه توصيه نمي ‌شوند.

شيردهي طبيعي منجر به كاهش وزن مادر مي ‌شود، زيرا انرژي مورد نياز براي شيردهي از غذا و بافت چربي بدن مادر تأمين مي ‌شود. رژيم متعادل در اين دوران بايد به گونه‌ اي باشد كه بيشترين تأثير را بر بافت چربي بدن مادر داشته باشد تا به جاي پروتئين.

همچنين، تغذيه مناسب در اين دوران مهم است. مصرف مواد غذاييي مانند سبزي ‌ها، هويج، ميوه ‌ها با مقدار زيادي آب و مصرف مايعات كافي تأثير مثبتي بر سلامت مادر دارد. اسيد هاي چرب ضروري مانند امگا ۳ كه در بسياري از منابع روغني وجود دارد، تأثير مثبتي بر هورمون شيردهي دارد. از مصرف چاي و كافئين به دليل خروجي آب از بدن خودداري كنيد چرا كه مي ‌تواند حجم شير مادر را كاهش دهد.

حفظ مصرف پروتئين مناسب در اين دوران بسيار مهم است. منابع خوب پروتئين شامل تخم مرغ، انواع گوشت، حبوبات و لبنيات هستند. همچنين، فعاليت بدني منظم مانند پياده ‌روي به تقويت و جذب پروتئين كمك مي‌ كند. حبوبات، سبزي‌ ها و محصولات لبني نقش مهمي در رژيم لاغري در دوران شيردهي ايفا مي ‌كنند.

در نهايت، با كنترل وعده ‌هاي غذايي روزانه و پيروي از رژيم، مي ‌توانيد از اضافه‌ وزن، به‌ ويژه در نواحي شكم، جلوگيري كنيد. براي تشكيل يك برنامه رژيم غذايي مناسب در اين دوران، به مشاوران متخصص مراجعه كنيد تا برنامه‌ اي متناسب با نيازهاي شما تهيه كنند.

منبع


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

[ ۱ ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به رژيم و لاغري است.